Etusivu > Kirjat, Muissa maailmoissa > Virtuaalimaailmojen kehityksen muutosvoimat Castronovan mukaan

Virtuaalimaailmojen kehityksen muutosvoimat Castronovan mukaan

Taloustieteilijä, virtuaalimaailma-asiantuntija Edward Castronova listaa viime kuussa ilmestyneessä kirjassa Exodus to the Virtual World, How Online Fun Is Changing Reality ominaisuuksia ja muutosvoimia, jotka tekevät virtuaalimaailmoista yhä houkuttelevampia. Keskeiset muutosvoimat listattuna alla:

  • Kaikki pelit verkkoon: pelikonsolien kytkeytyminen verkkoon tuo virtuaalimaailmat ja moninpelattavuuden ja pelinsisäisen pikaviestimisen nykyistä suurempaan rooliin kaikissa peleissä
  • Saavutettavuus: pelaamaan päsee kaikkialta langattomien palvelujen kehittyessä (Ubiquitous gaming online)
  • Avatarit: Lähes kaikkiin peleihin tulee 2D tai 3D – muokattava pelihahmo, jolle voi hankkia varusteita ja joita voi edelleen myydä toisille pelaajille. Näin pelikokemuksesta tulee yhteisöllisempi ja uppouttavampi. Pelivälineistä tehdään kauppaa joko pelin mahdollistamilla omilla markkinoilla tai sitten pelin ulkopuolisilla markkinoilla
  • Kosketus ja liike: Seksiviihde edelläkävijänä peleistä tulee kouriintuntuvampia. Castronova on vakuuttunut siitä, että seksikokemusten vaatima herkkä kosketustuntuma tulee koitumaan koko pelialan hyväksi tarkempina käyttöliittyminä. Toisaalta ronskimpi liikkuminen, josta tanssimattopelit ovat jo hyvä esimerkki, mahdollistaa yhä reipakkaamman pelikokemuksen sitä kaipaaville
  • Tunteet, AI: tekoälyn saralla on kehitteillä nykyistä uskottavampia synteettisiä pelihahmoja. Castronova viittaa Yhdysvaltain puolustusvoimien rahoittamaan tutkimushankkeeseen, jossa pyritään tuottamaan mahdollisimman toden tuntuisia synteettisiä ihmisiä simulaatioihin, joissa harjoitellaan toimimista stressaavissa tilanteissa. Tämä osaaminen tulee aikanaan kaupallistenkin pelien hyödyksi
  • Viestintä tehostuu: useimmissa virtuaalimaailmoissa voi viestiä pelin sisällä, joissakin myös pelin ja ulkomaailman välillä. Sanaton viestintä muuttuu yhä hienosyisemmäksi, mikä tekee viestimisestä vivahteikkaampaa: esimerkiksi There.comissa hahmoille on jo valikoima sanattomia eleitä hartioiden kohauttamisesta silmien pyörittämiseen. Kun tähän vielä lisätään täydellinen henkilökohtaisen sähköisen viestinnän (sähköposti, chattaily, VoiP) integraatio peliin, ei virtuaalimaailmassa joudu irti haluamastaan tosielämän viestinnästä
  • Pelimaailmojen kirjo levenee ja syvenee: Ajan myötä virtuaalimaailmoita syntyy kaikkien kuviteltavissa olevien populaarikulttuurin tuotteiden, hahmojen ja tarinoiden ympärille. Oletko joskus nauttinut jostakin kirjasta tai elokuvasta niin, ettet kestä sen loppumista ja haluaisit vain pysytellä sen maailmassa? Aikanaan lähes jokainen löytää itseään sykähdyttävän maailman, Castronova sanoo
  • Käyttäjien tuottama sisältö: Pelien suunnittelu ja toteuttaminen on raskasta ja kallista, työvoimavaltaista liiketoimintaa. Voi olla edullisempaa kehittää sellaisia liiketoimintamalleja, jossa yhä suurempi osa tästä sisällöntuotannosta lankeaa pelaajien harteille. Esimerkiksi Second Life lähtee siitä ansaintamallista, että pelaajat voivat käyttää julkaisijan, Linden Labin tarjoamia puitteita oman sisällön tuottamiseen ja pitää itsellään tuoton, jonka onnistuvat ansaitsemaan. Linden Lab tienaa vuokraamalla (myymällä) maata liiketilaksi näille yrittäjille. Myös kotimainen innovaatio Habbo Hotel perustuu tähän paljolti käyttäjien keskinäiseen viestimiseen: Habbo Hotel tarjoaa tilat, virtuaalisen hotellin, joissa pelaajat viihdyttävät toinen toisiaan)
  • Helpot käyttöliittymät: Mitä laajemman yleisön pelien halutaan tavoittavan, sitä matalammaksi on tehtävä aloittamisen kynnys: tulevaisuuden menestyjiä ovat sellaiset pelimaailmat, joissa alkuun pääsee vaivattomasti ja joiden käyttöliittymän monipuolisuus kasvaa pelikokemuksen karttuessa

Lähde: Edward Castronova, Exodus to the Virtual World, kolmas luku, Worlds of the Future

Advertisements
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: