Etusivu > Markkinointi, RL firmat SL:ssä > Tekesin ja Hankenin tutkimusprojekti vie suomalaisfirmoja virtuaalimaailmoihin

Tekesin ja Hankenin tutkimusprojekti vie suomalaisfirmoja virtuaalimaailmoihin

Koneella ei ole kiirettä Second Lifeen. – ”Vanhassa” internetissä on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia, sanoo eBusiness Development Manager Simon Green Koneelta. – B2B -markkinoinnissa sähköpostimarkkinointiinkin esimerkiksi voitaisi vielä panostaa paljon nykyistä enemmän. Virtuaalimaailmoissa on silti hyvä näkyä jotenkin – ei vähiten siksi, että tulevien työntekijäpolvien silmissä on näytettävä ajan mukaiselta ja houkuttelevalta. – Maailmantalous on viime vuosina ollut sellaisessa nosteessa, ettei Kone saa rekrytoitua niin paljon hyvää työvoimaa kuin tarvitsisi, Green kertoo.

Uudenlaiset internetpalvelut tarjoavat monia keinoja tavoittaa Koneesta eri syistä kiinnostuneet tiedonhakijat. – Google SketchUp tarjoaa hissi-intoilijoille esimerkiksi mainion tavan julkaista 3D – malleja Koneen hisseistä kartalle. Markkinointiviestinnän kohteena loppuasiakas on yhä tärkeämpi. – Tyytyväinen hissinkäyttäjä tarkoittaa tyytyväistä rakennuksen omistajaa.

”Virtuaalimaailmaisuus” on toisaalta ollut tärkeää hissifirmalle aina: 4D – malli hissistä kertoo miten paljon energiaa kuluu ajan saatossa.

Kone on yksi viidestä yrityskumppanista, jotka ovat mukana Tekesin ja Hankenin BIG – tutkimusprojektissa (Brand, Innovation, Globalisation). Muut neljä ovat Aktia, Itella, Onninen ja Suunto.

BIG-hankkeen tiimoilta järjestetyssä seminaarissa Hankenilla nähtiin torstaina esitys There.comin ja Second Lifen kaltaisten sosiaalisten maailmojen tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista. Intialaisen IIFT-huippuyliopiston MBA-tutkijat Ashis Jain ja Kartik Ganesh esittelivät videonäyttein avatarien puuhailua There – ja Second Life – virtuaalimaailmoissa ja kertoivat esimerkein muutamien kansainvälisten toimijoiden kuten Nokian, Mercedes Benzin ja Dellin markkinointiponnistuksista Second Lifessa.

Tekesin Ilpo Ihanamäki korostaa, että kolmivuotisen tutkimushankkeen lopputulosta ei vielä voi ennustaa eikä onnistumisen mittareita voi vielä asettaa – olennaista on selvittää virtuaalimaailmojen mahdollisuuksia suomalaisbrändien kansainvälistymisen tukena (video). Torstain tilaisuudessa ei käynyt ilmi, miten ja milloin kumppaniyritykset tuovat brändinsä virtuaalimaailmoihin, jos ollenkaan.

Advertisements
  1. Ei kommentteja.
  1. maaliskuu 12, 2008 12:26 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: