Etusivu > Uncategorized > SulaPinta #32:Virtuaalimaailmoissa viilenevääkö? (ei:)

SulaPinta #32:Virtuaalimaailmoissa viilenevääkö? (ei:)

marraskuu 30, 2008 Jätä kommentti Go to comments

sulapintanov30 Lataa jakso tästä (mp3, n. 1h)

 Yoe on murtanut jalkansa ja on toipilaana neljättä viikkoa. Fyysinen inaktiivisuus tuntuu vaikuttavan kielelliseenkin ulosantiin… pahoittelee ajoittaista tokkuraisuutta ja suomenkielen kömpelyyttä 🙂

Aiheita:

– Eduskunnan Tietoyhteiskunta-akatemia, kaksipäiväinen seminaari jossa eri tietoteknillisten alojen edustajat kävivät kertomassa päättäjille missä mennään. Esitelmiä seurattiin livenä verkossa ja jaikuketjuissa (esimerkiksi tässä ja tässä) kommentoitiin tiiviisti. 

– Globaali talouskriisi näkyy yritysten kiinnostuksen vähenemisenä uusiin investointeihin myös virtuaalimaailmoissa. Ja kun ei ole enää joka viikko uutisia uusista korkean profiilin SecondLife-kampanjoista, sulki Reuterskin oman SL-toimistonsa. Adam Reuters-avatarnimellä liikkunut toimittaja kertoi että kyllästyi seuraamaan ihmisten tavallista virtuaalielämää.  

– pohditaan uutisarvoja ja Big Brotheria. (Viikolla 47 Big Brother talk show keräsi 560000 katsojaa; Idols, 1007000; maanantain iltauutiset, 792000).  Hesarissakin huomiota herätti uutinen otsikolla ”Avioero 2.0” – mutta miten tämä eroaa siitä, että deittipalstalla tavannut aviopari eroaa sen seurauksena että toinen puolisoista löytää uutta seuraa samalta deittipalstalta?

sulapintanov30_001

– Google lopettaavain muutaman kuukauden testin jälkeen WWW-selaimessa käytettävän kolmiulotteisen hengailujärjestelmä Lively:n vuoden lopussa. Virtuaaliblogosfääri sanoo ”mitäs me sanottiin”; Google kertoo oppineensa kokeilusta paljon ja uutta tietoa tullaan käyttämään tulevissa tuotteissa. 

– Siinä missä hakujätti ei osu oikeaan, suomalaisprojektit Muxlim (muslimien verkkoyhteisö) ja Xiha (kulttuuri – ja kielirajoja siltaava yhteisösivusto) ovat hyvässä kasvussa. Aiheita käsitellään myös täällä ja täällä. Keskustelu lähtee luonnollisesti pohtimaan kulttuurieroja kommunikaatiossa lännen, idän ja kaukoidän välillä… ja miksi Nokia vetäytyy Japanin kännykkämarkkinoilta.

Kännykkätarjonnasta virtuaalimaailmatarjontaan: KZero tarjoaa visuaalisessa muodossa yleiskuvan olemassaolevista virtuaalimaailmoista. 10-13 -vuotiaille suunnatut maailmat ovat edelleen vahvoilla; uutena tulokkaana alle 8-vuotiaiden leikkimaailmat.

Käyttöliittymistä:

– Tuija on testannut iTeddy – nallemediasoitinta. Mainonta kehui että nalle opettaa lapsia digimedialaitteiden käyttöön, mutta Tuijan mielestä käyttöliittymä toimii ”vääränlaisella” logiikalla. Pitäisikö olla jonkinlainen standardi käyttöliittymistä tai siitä, mikä on tiedostorakenteessa ”eteen” ja mikä ”alaspäin”?

yoe-may-sonyhome1– Sonyn pelaajille suunnattu PS3-konsolille tarkoitettu virtuaalimaailma ”Home” lähestyy (joojoo, ihan oikeasti) avointa betatestivaihetta. Verkkopelaaminen alkaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus konsolikentällä, joten pelaajien ajanviettopaikkana suosiota riittänee. (Tarkistimme: PlayStation 2:lla pääsee nettiin nykyään. Kuvassa Yoe ensi kertaa konsolikotinsa parvekkeelta maisemia ihailemassa.)

– Syksyn kuuma peliuutuus Mirror’s Edge (EA; PS3, XBOC360 ja PC) on ollut uutisissa ultra-realistisuutensa vuoksi: ei mitään ikoneita tai statistiikkaa ruudulla, liikkeen dynamiikka ja valokuvantarkka 3D-ympäristö aiheuttaa pelaajille helposti matkapahoinvointia

– Yoen joululahjavinkki PS3-pelaajille (nuorille tai vanhoille sellaisille): Little Big Planet tarjoaa yksinpelaajallekin riittämiin hupia, mutta verkkopeli tuo uusia ulottuvuuksia ja haasteita kenttien suunnittelun ja yhteispelin muodossa. Ja vaikka onhan noita kenttien rakentelun mahdollisuuksia ollut FPS-peleissä maailman sivu, tässä pelissä työkalut rakenteluun ja kenttien julkaisemiseen ovat aivan nerokkaita. (Tässä youtube-video Mirror’s Edge – kentästä Little Big Planetin tyyliin – ei aiheuta pahoinvointia!)

– Käyttöliittymä tämäkin: MIT:n Joe Paradiso rakentaa Cross Reality -nimistä demoa, jossa saadaan yhdistettyä reaalimaailma ja virtuaalimaailma lähes saumattomasti yhteen. Ruotsin suurlähetystö Tokiossa esittelee myös vastaavaa projektia

– Virtuaalimaailmat lähenevät reaalimaailmaa myös toista kautta: Kiina asetti 20% verotuksen kaikelle virtuaalitulolle. Virtuaaliraha on siis yksiselitteisesti rahaa. Habbo puolestaan kokeilee Briteissä kahden valuutan taloutta – Yoe vetelee omituisia vertauksia 80-luvun itä-Euroopan maihin, joissa kotimainen ja ulkomainen valuutta kulkivat omia polkujaan ja toivat erilaista arvostusta. 

Sun Äitis kävi testaamassa, kuinka onnistuu Second Life:ssa avatarin muuntaminen realistisen itsensä näköiseksi – kuten Sonyn Home:ssakin, on paljon helpompaa luoda täydellisen mallivartaloinen ja posliini-ihoinen avatar kuin oikeasti elämän muokkaama bittikeho. 

– Vaikka yritykset kiristävät kukkaroiden nyörejä, opetuslaitokset ovat yhä enemmän kiinnostuneita virtuaalimaailmojen tarjoamista etäopetusmahdollisuuksista. YK:n ilmastokokousta joulukuun alussa Poznan:issa pääsee seuraamaan Second Life:ssa vähän samaan tapaan kuin taannoista Balin kokousta, ja samoihin aikoihin tiedejulkaisija Nature pitää oman ilmastokonferenssinsa myös SL:n puolella.

Mainokset
Kategoriat:Uncategorized
  1. joulukuu 1, 2008 10:26 am

    Uutiskynnyksen ylityksesta SL:ssa…

    Minua ihmetytti hieman sama asia, kun HS keksi lahettaa kirjeenvaihtajan nettiin (www). Tassa ihan arjessakin lehdet ovat varsin selkeasti fokusoituneita tiettyihin aiheisiin, kasittelytapoihin tai kohderyhmiin. Miksei siis netissa? Minua kylla kiinnostaisi mita SL:ssa tapahtuu, mutta ehka Reutersin nakovinkkeli ja uutisointitapa ei vaan toimi virtuaalimaailmassa? Voi myos miettia onko Reuters edes oikea taho uutisoimaan kiinnostavista aiheista? Ehka Reutersia kiinnostavat aiheet SL:ssa ovat eri asioita kuin SL:n kayttajien tai nettipalveluita seuraavien tahojen kiinnostus?

  2. joulukuu 1, 2008 11:07 am

    Minapas olen innokas kommentoija, mutta haluan korjata jutusteluanne hieman. LBP ei ole Sonyn kehittama. Siksipa kaikki kunnia oikeille pelikehittajille eli MediaMolecule nimiselle firmalle. Eika kaikki levelit helppoja ole 🙂

    Sitten viela tuosta kaksi valuuttaa Habbossa keskustelusta. Tama ideahan ei ole ainutkertainen Habbossa, vaan muissakin peliyhteisoissa liikutaan samoilla linjoilla. Varsinkin, kun yhteisojen arvoa (sijoittajien nakovinkkelista) mitataan rekisteroityneiden kayttajien maarassa ja yhteisossa kaytetyt ajan mukaan.

    Monissa verkkoyhteisoissa vain 0-10% on maksavia asiakkaita eli ostavat oikealla rahalla virtuaaliroipetta. Mita siis tarjota talle lopulle porukalle? Voisiko heita motivoida pelaamaan ja hengaamaan tarjoamalla mahdollisuus hahmon personointiin tai ekstrakivaan ilman, etta laittaa rahaa peliin. Minusta talla lisataan pelaajan saamaa arvoa peliyhteisosta.

  3. Yoe
    joulukuu 1, 2008 11:53 am

    Kiitos kommentoinnista, Sonja! Ja pahoittelen virheitä, niinkuin varmaan ulosannista kuului aivoni ovat toipiluudesta jumissa. Tosiaan MediaMolecule on LBP:n tekijä, ja Sony vain julkaisija. Kentät on helppoja – alussa 😉 – itse oon juuttunut ihan niinkun alkuun kuin Boom Town:iin.

    Pelaamalla ansaittu valuutta sinänsä ei tietenkään ole Habbon idea (ja arvostustaan voi ansaita suoraankin vaikka verkkoyhteisössä näkyvinä trophyina tai muina palkintoina), mutta mielestäni Habbon käyttäjäkunnan suuruus tekee tästä tapauksesta taloudellisena kokeena merkittävän. Odotettavissa lienee se, että käyttäjät kehittävät omat tapansa vaihtaa valuuttaa toiseksi – mutta kumpi näistä tulee olemaan ”arvokkaampaa” ja miten vaihto toteutuu (ellei Habbo tarjoa valuutanvaihtoa itse), jää nähtäväksi.

    Uutisointiin: kommentistasi tuli mieleen verrata Reutersin uutistoimistoa tilanteeseen, jossa yhtäkkiä maapallollamme on uusi valtio. Reuters lähettää paikalle toimittajansa, joka ensi alkuun on kiireinen uutisoidessaan uusien yritysten saapuessa pelikentälle, maan ensimmäisen oopperan rakennustyömaasta ja ensimmäisistä turhista julkkiksista. Ajan kuluessa huomataan, että loppumaailmaa ei kiinnostakaan maan arki, ja Reutersin toimisto suljetaan ja todetaan, että ”tylsä maa, ei sinne kannata mennä”.

    Maan asukkaat ja sen kanssa edelleen toimivat tahot hyötyisivät kuitenkin ammattimaisesta arkiuutisoinnista, jonka luultavasti parhaiten toimittaa paikallisista ihmisistä koostuva ryhmä. Näinköhän meidänkin täytyy ”arvovaltaisen” Reutersin sijaan kääntää katseet esimerkiksi SLCN:in (Second Life Cable Network, http://slcn.tv/), Metaverse Messengerin (http://www.metaversemessenger.com/) tai vastaavien toimijoiden puoleen. Metaverse Messengerissä aiheina tällä viikolla mm. SL Radion vuosipäivä, Mayflower-alus, ja ulkomaisen median repostelu Sillä Avioerojutulla.

  4. joulukuu 1, 2008 9:57 pm

    Kiitos kommenteistasi SonjaK! Kaipa muissa maailmoissa on ihan samalla lailla kuin tässä lihallisessa erilaisia piirejä, joissa arvostetaan eri asioita. Yhdet tunnistaa hyväksyen kalliit raha-rahalla ostetut jutut ja pyhähtää ajan kanssa ansaituille tai itse tehdyille, toinen tekee tasan päin vastoin.

    Luen sitä Mannermaan Jokuveliä parhaillaan siinä kohdassa, jossa hän vääntää rautalangasta, että aineellinen kasvu ei ole pakkonaimisissa talouskasvun kanssa. Että uusiutumattomien raaka-aineiden kulutusta tavaraksi ja energiaksi ei ole pakko kasvattaa saadakseen lisättyä hyvinvointia ja taloudellista toimeliaisuutta.

    Odotan joka sivua kääntäessäni näkemystä virtuaalitalouden kehittymisestä. Vielä on sivuja jäljellä. Tai sitten se on ollut koko ajan rivien välissä kun hän on virtuaaliolemisesta ja -tekemisestä puhunut.

    Yoen ajatuksesta tuli mieleen että eikös jotkut vitsaile sillä, että avaruudessa on kuin onkin älykästä elämää, mutta ne eivät ole löytäneet sitä maapallolta eikä meihin siksi ole oltu yhteyksissä.

    Sunnuntain iltana oli Jussi Ahlroth julkaissut HS.fissa jutun Ludocraftin kehittämästä realXtendistä (Virtuaalimaailmaan on tekeillä avoin koodi). Meillä on haastattelupyyntö Tony Manniselle taas vetämässä, josko tällä kolmostuotantokaudella hyvinkin onnistuisi.

  5. joulukuu 4, 2008 6:21 pm

    Olipas taas pyörryttävän monipuolinen jakso. Kiitos!

    Haa, tämän esittelynne jälkeen kaikki kuvittelevat, että nykyinen hemaiseva blondi on todenmukaisempi kuva Sun äitistä, kuin entinen myrtsinaama! Vaan toisin on. Ensimmäinen oli isonenäisempi, piukkahuulisempi, leveäharteisempi ja lattarintaisempi kuin muodonmuutoksen kokenut avatar.

    Samalla kun sai kaupasta ostettua kivammat hiukset ja hulmuavammat helmat, tuli houkutus vähän siloitella tiukkaa ilmettä (Yolandakin sanoi, että turha sitä on SL:ssä kulkea samanlaisena latuskajalkana kuin oikeassa elämässä, kun kerran valitsemaan pääsee!). Tosin jos jostain päin Second Lifeä voisi ostaa sellaisen kauniisti ikääntyneen, ilmeryppyisen Dove-ihon, niin heti tulisi kaupat!

    Mutta sitten kysymys:
    Olen askel askeleelta aikeissa kansalaistua sinne toiseen todellisuuteen. Olen liian vanha oppimaan mitään aitoja SL-skillssejä, mutta mietiskelen, miten voisin tehdä samoja juttuja siellä kuin täällä. Siihen liittyen: onko SL:n kohtaamisia mahdollista nauhoittaa?

  6. joulukuu 5, 2008 10:02 am

    Mulla olisi teille ehdotus: haastatelkaa Jussi Laakkosta. Vetaa Everyplay-firmaa, joka sivuaa hyvin naita teidan sos-med teemoja. Jussi on aivan mahtava. Olisi hyva saada hanen osaamistaan ja ymmarrystaan leviamaan myos laajemmin digimedia-ihmisille. http://everyplay.com/

  7. joulukuu 5, 2008 8:39 pm

    SÄ, kiitos kiittämästä! Kyllähän nuita kohtaamisia pitäisi voida taltioida. Nyt täytyy tunnustaa, että itse en ole moista yrittänyt sitten LaiskaMies – keikan, kun puuskutti viimeisillä voimillaan läppäri videotaltiota ja iMac kaatuili tykkänään.

    Muistelin, että alkuperäisessä SL-klientissa löytyy videonauhoitus perustoimintona, mutta nyt se ei valikoista osu silmiin niin millään. (Kyllä, Start/stop movie to disk löytyi ennen File – valikosta). Osaisikohan Yoe arvuutella, miksi se on poistettu näkyvistä vai onko koko toiminto poistettu?

    Jos olet muita tarkoituksia varten jo hankkinut mitä tahansa screen capture – softaa, niin sitähän kannattaa kokeilla. Ennen kuin aloitat, valitse tarkoituksenmukainen kuvakoko sovellukselle grafiikka-asetuksista: Edit -> Preferences -> Graphics (Kiitos tästä vinkistä Maar Auerille – satuttiin juuri tänään puhumaan aiheesta ja heti tuli tieto käyttöön).

  8. joulukuu 6, 2008 12:44 pm

    Kiitos, Tuija!

    Jollain aikataululla tähän pitää paneutua oikein kunnolla!

  9. Eppu Epänormaali
    huhtikuu 11, 2009 3:12 pm

    Tuntuu, että koko muu maailma on jo pääosin unohtanut secondlifen ja nyt vasta suomessa aletaan vouhottamaan SL:stä.
    Ulkomaisissa podcasteissa, videopodcasteissa tms. ei enää pitkään aikaan ole puhuttu mitään secondlifestä.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: