Etusivu > Podcast-jaksot, Työ, Viestintä > #44 Työelämän viestintä ja sosiaalinen media

#44 Työelämän viestintä ja sosiaalinen media

Heinäkuun hiostavissa helteissä Yoe & Tuija syventyvät työelämän viestintään.

Tieto- ja viestintäteknologian ja internetin tarjoamien sosiaalisten ulottuvuuksien mahdollisuuksiin työn tekemisessä on vasta herätty (ks. KTM Miia Kososen väitös: Knowledge sharing in virtual communities). Yhteistyö verkon avoimissa ympäristöissä voi tehdä työstä tuloksekkaampaa.

Sosiaalisen median edelläkävijäkäyttäjät ovat kokeneet, että verkon yhteisöissä on mahdollista luoda itselleen sellaisia rikastavan vuorovaikutuksen yhteisöjä, joissa ajatusten vaihtaminen ja yhteistyö tapahtuvat yli organisaatio- ja ammattikuntarajojen.

Omat havaintomme ja kokemuksemme osoittavat, että yhteistyö verkon avoimissa innovaatioympäristöissä on vielä suurelta osin käyttämättä jäänyt mahdollisuus suomalaisessa työlämässä. Sosiaalisen median käyttö työn tekemiseen ja verkostoitumiseen tietotyöläisen arjessa on tietotyöläisen oman aloitteellisuuden varassa. Määrälliset mittarit, kuten jonkin sisällön tavoittavuus eivät riitä, tarvitaan uusia tapoja sosiaalisen median avulla tapahtuvan yhteistyön vaikuttavuuden mittaamiseen.

Keskustelussa mainittua

Pahoittelut taltion epätasaisesta äänenlaadusta.

Advertisements
  1. heinäkuu 17, 2009 7:25 am

    Työelämän sosiaalista viestintää, sosiaalisia verkostoja ja teknisiä työkaluja ei voi tarkastella yhtenä mönttinä. Työntekijät ovat näissä suhteissa hyvin erilaisissa asemissa ja vain harvat voivat täysin käyttää avoimen internetin vuorovaikutteisuutta hyväkseen.

    Tietotyöläisistä hyvin suuri osa on sellaisessa työtehtävässä jossa jokapäiväisen työn asioista – tai edes teemoja – ei vaan voi/saa puhua julkisesti. Tällöin sosiaalisten medioiden käyttö työtehtävissä rajoittuu samoihin asioihin kuin ”staattisen internetin” käyttö, eli tiedonkeruuseen ja ajan hermolla pysymiseen.

    Toki hyvin harva firma kieltäytyy siitä että työntekijät vapaa-ajallaan käyttävät nettiä ja keskustelevat firmasta ja sen julkisista tuotteista omilla sanoillaan ja mitä parhaimmassa tapauksessa intohimoisesti – sellaiset yksilöt nostattavat luontaisesti tuota peräänkuulutettua ”hyvää pöhinää”. Vain hyvin harvoilla on ainakaan teoriassa lupa tehdä tätä ruohonjuurimarkkinointia työajalla.

    Itsekin kuulun, ja olen pitkään kuulunut ryhmään joka pitää työjutuista matalaa profiilia mutta työyhteisön sisällä käyttää vastaavia sisäisiä medioita aktiivisesti.

    Yritykset tarvitsevat kuitenkin parempia/paremmin tuotteistettuja tuotteita intranetteihinsä – sellaisia joita voi oikeasti ajaa omilla palvelimillaan eristetyssä verkossa. Sisäiset pikaviestit, IRC:it, Wikit, Blogit, Foorumit jne ovat kaikki mahdollisia ja edistyksellisimmissä firmoissa myös suurelta osalta käytössä. Tämä kuitenkin vaatii hurjasti resursseja jotta nämä pahimmassa tapauksessa kymmenet eri palvelut, serverit ja asiakasohjelmat ovat sulavasti toiminnassa – käyttäjien koulutuksesta puhumattakaan.

    Avoimen internetin sosiaalisien medioiden mahdollisuuksista en osaa sanoa omakohtaisesti juurikaan. Markkinoinnin ja asiakaspalvelun saralla mahdollisuudet ovat kuitenkin melkein rajattomat. Myös siinä mielessä että yritysten (ja aktiivisien yksilöiden) täytyy jatkuvasti päivittää ja rajata rajapintoja joihinka aktiivisesti osallistuu – muuten panostukselle ei hajanaisuuden takia saa välttämättä tarpeeksi vastinetta.

    Annetuista väittämistä allekirjoitan molemmat. Vain aktiivisimmat yritykset ovat olleet tällä kentällä aktiivisia useita vuosia. Ja, edelleenkin yksilöiden oma aktiivisuus määrää paljon sosiaalisten medioiden käyttöä työasioihin niin avoimessa internetissä kuin sisäverkoissa.

  2. tts
    heinäkuu 22, 2009 7:17 am

    Minut törmäytettiin juuri (via JeniT) brittien Cabinet Office -yksikön luonnokseen Twitter-strategiaksi. Mukavan seikkaperäinen ote.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: