Etusivu > Podcast-jaksot, Uutiset > #23 Second Life sai internetin

#23 Second Life sai internetin

Jaikukanava kievarissa

Second Lifeen viimein HTML-on-a-Prim – tuki, eli nyt on mahdollista laittaa esimerkiksi haluamansa jaikukanavan sivu 🙂 Linkkejä ei voi vielä klikata eikä Flash-palikat toimi, mutta muuten web-sivut piirtyvät SL:ssa varsin hyvin (html-standardisivusto acid2 näkyy aivan samoin kuin Firefoxissa, mikä ei nyt tietenkään ole täydellinen sekään.)

n. 18 min: Tuija kävi Tekesin ja Hankein BIG-hankkeen seminaarissa – lue Tuijan raportti; Marikoo kävi paikalla myös

26:30 min: Windlight-versio Second lifen asiakasohjelmasta sulautuu viralliseen versioon, luvassa siis kauniimpia taivaita koko väestölle

29 min – Palautetta edellisistä jaksoista

34 min: puhetta roboteista; Yoe on menettäntyt sydämensä Pleo-dinorobotille (viralliset sivut tässä ja Yoen youtube-video robosta)

39 min: Robottien liikkumisratoja kehitetään tulevaisuudessa haikalojen uimista matkimalla?

43 min: Jos et tiedä miten MS Officen paperiliitin-apuri poistetaan, ohjeet esim täällä.

44 min: Endless Forest – näytönsäästäjä-MMOG

46 min: Mustasukkaisuutta uuden teknologian suhteen oldschool-porukalta

59 min: SL-templaatteja bloggerin ja MySpacen tyyliin yksityisten ihmisten omien tilojen rakentamiseen? Clever Zebra toimittaa ”vapaan lähdekoodin” templaattitiloja yrityksille ja yhteisöille.

n. 65 min: Lapsipornokeskustelu jatkuu myös SL:n suhteen – paneelikeskustelu Sky newsin lähetyksessä. pätevätkö reaalimaailman lait myös virtuaalitodellisuudessa?

69 min: Virtuaalimaailmojen hypoteettisen terrorismitoiminnan kauhistelu valtamediassa kummastuttaa

75 min: Suomalainen virtuaalimaailmakehittäjä Ludocraft ja RealXtend-alusta pitävät sinivalkoista lippua korkealla

Tapahtuu:

  • Metaversal Arts tarjoaa elävää laulua avajaistilaisuudessa LAUANTAINA 15.3. klo 23 – 22- 01, SLURL tässä (kiitos Darleez!)
  • Virtual World Conference New Yorkissa 3.- 4. huhtikuuta 2008 (valitettavasti emme pysty tarjoamaan teleportaatiolinkkiä ko tapahtumaan.)

Lataa / kuuntele Sula Pinta #23: MP3 34MB kesto 77 minuuttia

Kategoriat:Podcast-jaksot, Uutiset
  1. 12 maaliskuun, 2008 12:01 pm

    Jakson kohdassa 50:25 käsitelty palautteeni ja vastakommentteihinne tekemäni lisäkommenttini täällä

  2. 12 maaliskuun, 2008 6:01 pm

    Kiitoksia taas kivasta jaksosta!

    Pitää heti tähän alkuun oikaista tuo Metaversal Arts Shopin avajaisten ajankohta, oikea aika on

    ** Lauantai 15.3. klo 22.00 Suomen aikaa! **

    Sattui tässä muutama kalenterikömmähdys aikavyöhykkeiden ym. säätöjen ja korjausten-korjausten (hih) kanssa, joten voi olla että päivä näkyy siellä väärin. Sen lisäksi SL on siirtynyt jo kesäaikaan, joten tapahtuma alkaa Suomen aikaa jo iltakymmeneltä! Eli aikaero Suomen ja SLT:n välillä on vain +9 h, siihen saakka kunnes täälläkin kesäaika loppukuusta koittaa 🙂 Todellakin, tervetuloa paikalle kaikki osoitteeseen http://slurl.com/secondlife/Cherish/164/193/60, tarjolla on siis mm. suomalainen livelaulaja, arpajaisia ja lahjoja, sekä valokuvauskilpailun voittajien ja uuden SL-tanssin julkistukset. Tanssi on Maar Auerin animoima menuetti!

    SL:n RL-busineksiin liittyen muutama sana myös. Mainitsemanne Clever Zebra tosiaan tarjoaa ilmaisia quick start-tyyppisiä ratkaisuja businesspresenssien rakentamiseen. Näiden tarkoitus on käsittääkseni madaltaa RL-busineksien kynnystä lähteä SL:ään. RL-busineksen maksettavaksi jää kuitenkin oman maan ostaminen/vuokraaminen, jolle sitten Zebran tarjoamat rakennelmat kalusteineen ja presentaatiotyökaluineen pystytetään. Kun näiden rl-busineksien kokemus karttuu ja ymmärrys matkan varrella SL:n tarjoamista mahdollisuuksista kasvaa, niin he ovat varmasti valmiita maksamaan lisää tarpeisiinsa räätälöidyistä ratkaisuista. Ihan hyvä businessmalli.

    Businessmallejahan on olemassa lukuisia muitakin, esim. brändilogolla varustettujen freebieiden tai tuotteiden jakaminen markkinointimielessä SL-asukeille kuten aiemmassa lähetyksessä teillä oli keskustelussa. Tämä toimii varmasti joissain yhteyksissä oikein hyvin, mutta tällaisessa kannattaa kuitenkin laittaa jäitä hattuun – pitää myös muistaa eri businessmalleihin liittyvät riskit, niitähän riittää myös SL:ssä. Toivottavasti näemme jatkossa myös suomalaisyritysten success storyja SL:ssä, sellaisia joissa on hyödynnetty nimenomaan SL:n vahvuuksia! 🙂 Ja oikeasti, eihän näitä (perus)asioita kannata Intiasta saakka lähteä kyselemään… Toivottavasti mainitsemassanne Tekes-projektissa saadaan kuitenkin hyviä ja ajankohtaisia tuloksia, vaikka aika pitkä tutkimusproggishan se on, kolme vuotta, uuh ja lol!

    Pitää nyt vielä mainostaa, kun kerran meinasitte jo pökkimäänkin tulla, että Metaversal Artsilla on kohta toisetkin avajaiset. Nimittäin 12. huhtikuuta avataan koko sim, Metaversal Arts Island. Sinne on tulossa myös pieni konferenssitila, jota voimme lainata jopa ilmaiseksi kokousten tms. pitämiseen rl-yrityksille, jotta he voivat tulla kokeilemaan ja näkemään käytännössä millaista SL:ssä on.

    Tässäpä näitä tällä kertaa, tapaamisiin avajaisissa! 🙂

  3. 14 maaliskuun, 2008 5:54 pm

    Sain paniikkikohtauksen Kaivopuiston auringonpaisteen ja puiston jälkeen Espalla saapuessa:

    On vuosi 2030 ja säädetään laki, jolla teleporttaus kielletään, koska yhteiskunnan etujen kannalta on tärkeää säilyttää olemassaoleva fyysinen infrastruktuuri, ja käyttää virtualisoitua joukkoliikennettä avatarien siirtymisessä paikkojen välillä.

    Argh!!

    Pointeja:

    – Yhteiskunnan rakenteiden siirto kakkosmaailmaan ei välttämättä ole hyvä kehityssuunta.

    – Nykyinen rakennusten mallinnus 2-lifessä on intuitiivista, mutta hankala navigoida käytännössä.

    – Tuotantotehokkain arkkitehtuuri on rakentaa kohteet lentonavigaatiota silmälläpitäen.

    – Yritysvinkkeli: Optimoi prim-käyttö/ostokäyttäytyminen ja luo ratkaisuja, jotka toimivat kakkosessa yrittämättä toisintaa vanhoja ykkösratkaisuja.

  4. Tellervo
    17 maaliskuun, 2008 1:56 pm

    46 minuutin kohdalla alkoi Bugejan nimi kuulostaa tutulta. Ja kyllä, sama henkilö joka oli Economist.com’in taannoisessa debatissa con-puolen puheenvuoron esittäjä. Kirjoittelin siitä silloin: http://tinyurl.com/2lgppm

  5. Yoe
    17 maaliskuun, 2008 2:29 pm

    Tellervo: kiitos, ja tosiaan aika huolimatonta meiltä ettei tunnistettu nimeä aikaisemmasta jutusta. Bugeja noussee tässä oikein kaiken vanhollisuuden ilmentymäksi… 🙂

    45ms: ennenmuinoin SL:ssa kai teleportaatio toimi niin, että pääsit hyppäämään simin alueelle vain tietyn teleport hub:in luokse, jolta sitten piti kävellä tai lentää kohteeseen. Teleportaation vapauttaminen ja mihin-hyvänsä-materialisoitumisen mahdollistaminen taisi herättää jonkn verran vastustusta – ”maantieteen” kadotessa enää ei ollut merkitystä sillä, että joku oli rakentanut hubilta lähtevän tien reunalle liikkeitä tai mainoksia. SL:n tieverkoston kenho kunto lienee myös tämän syytä. Siitäkään en ole varma, onko ihan kauhean jees että nyt voi teleportata vaikkapa naapurin makuuhuoneeseen (jollei tämä ole nimenomaan sulkenut tonttia niillä raivostuttavilla punaisilla ”no entry”-voimalinjoilla…) 😉

    En toki ole sitä mieltä, että avatarit pitäisi laittaa odottelemaan virtuaalibusseja (vaikka tapaisihan sitä ehkä enemmän uusia ihmisiä niissä;) – Sony Home -maailman testiversiossa ilmeisesti eniten närää aiheuttaneiden piirteiden joukossa oli ollut teleportaation puuttuminen; avatarin kävelyttäminen paikasta toiseen vaan vie ihan liikaa aikaa ja on tappavan tylsää kun siinä ei edes polta kaloreita.

  6. Tellervo
    17 maaliskuun, 2008 3:32 pm

    Yoe: kyllä teidän ehdottomasti pitää muistaa tasan tarkkaan kaikki nimet, jotka on mainittu 😉 Ei vais, muuten vain ajattelin kommentoida kun yllätyin, että sama henkilö popahtaa taas esiin…

    Mitä tulee tähän viimeiseen keskusteluun SL:n perusinfrastruktuurista (liikenne ja liikkuminen, arkkitehtuuri, joka-avatarinoikeudet SL:ssä jne), niin: siitä olisi mukava kuulla lisää.

  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti erkka Peruuta vastaus